Beluchting maar dan anders!

Started by Madinees, June 08, 2019, 17:20:24 PM

Previous topic - Next topic

Martijn van de Kraats

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga er mee aan de slag.
Dat ga ik het ook lekker simpel houden met alleen de staven erin.

Bas42

Quote from: Madinees on April 02, 2020, 12:46:21 PM
Wat ik zo bijzonder vind is dat het toch meer lijkt te doen dan alleen waterverplaatsing en daardoor verhoging van zuurstofniveau (door uitwisseling én snellere afvoer van vuil).
Als ik de beluchting aan heb zie je boven de waterspiegel allemaal bubbeltjes boven het water uitspringen, denk dat het CO2 is. Het 'knispert' dan gewoon.
Zou me niks verbazen dat dit een positief effect heeft alleen weet niet goed wat het effect is, behalve dat men vissen erg levendig zijn.
Hier idd vergelijkbaar effect. Vissen zijn veel actiever.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Frans.s

Vraagje ik wil een luchtstaaf van 1 meter plaatsen en heb nog een luchtpomp van 30 Ltr over.  Zal die 30 ltr genoeg zijn of is dat te weinig

Madinees

Ligt er denk ik aan wat voor luchtstaaf het is. Ik heb op die 5 meter slang 80 liter staan en dat geeft een mooi beeld.

Budeltje

Daarbij kan de zuurstofuitwisseling niet alleen aan de oppervlakte plaatsvinden, maar ook rondom ieder belletje dat naar boven gaat.

Bij mij heeft veel beluchten vorig jaar flink geholpen in mijn strijd tegen algen. Ik vermoedde daardoor ook dat er inderdaad meer co2 verdween uit de vijver.

Madinees

Heeft CO2 geen verband met de hardheid van het water? Daarnaast is Co2 voeding voor planten.
Je zou denken dat als je CO2 niveau in de vijver laag is dat je dan minder snel last van algengroei hebt?

Budeltje

Bij een hogere hardheid heb je minder algengroei inderdaad.

sjnelle

Ik heb er zo ook eentje gemaakt heb er 2 rvs draadstangen ingedaan van m10 werkt ook perfect.
Zijn soms makkelijker te krijgen dan rvs stangen

Madinees

Quote from: sjnelle on June 06, 2020, 09:02:05 AM
Ik heb er zo ook eentje gemaakt heb er 2 rvs draadstangen ingedaan van m10 werkt ook perfect.
Zijn soms makkelijker te krijgen dan rvs stangen

Ik heb sinds een poos de draadstangen eruit gehaald en ze aan de buitenkant gemaakt. De totale slang is 6 meter.
Bij mijn pomp van 60/liter minuut ging dit goed, maar als het water boven de 21 graden is schakel ik om naar een pomp van 150/liter per minuut en dan merkte ik dat de lucht niet mooi verdeeld was (aan het einde van de slang weinig en vooraan te veel). Heb nu de draadstangen met zwarte zelfvulcaniserende tape en de buitenkant gemaakt en dat gaat een stuk beter.