Beluchting maar dan anders!

Started by Madinees, June 08, 2019, 17:20:24 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Vorige week advies gevraagd voor een beluchtingsslang (https://www.facebook.com/groups/408076749314437/permalink/2062807337174695/).

Deze week met hulp van Arie Eikelenboom de slang en een luchtpomp (Nitto 80liter) geregeld. Vandaag alles aangesloten. Heb de slangen verzwaard door er een RVS staaf in te stoppen.

Nu 5 meter luchtslang in de vijver, megaveel waterverplaatsing en je hoort de fijne belletjes gewoon sissen! Erg blij mee en ik vind het persoonlijk mooier dan een beluchte drain. Ik was eerst bang dat 80 liter wellicht te weinig zou zijn maar gaat prima zo. Nitto pomp is trouwens een aanrader, heb een Alita (waarvan ze zeggen dat ze stil zijn), nou die Nitto hoor je niet eens.

Tip: je ziet ook wel eens van die beluchte 'rondes', dat is de zelfde slang. De losse slang kost echter een fractie!




Edit Noodle: dealernaam verwijderd.

Perry


nico1012

ziet er heel goed uit.
ben benieuwd of je dit jaar meer groei uit de vissen gaat halen.
Want iedereen zegt dat zuurstof heel belangrijk is in de vijver zelf

Madinees

Klopt, ben ook benieuwd.
Wat me opvalt hoe weinig mensen het zuurstofpercentage meten terwijl we allemaal roepen hoe belangrijk het is!

Perry

Heb je ook foto's van de slang
Ben wel benieuwd hoe die er uit ziet
De beluchte drain altijd aan is in een kleine vijver ook niet altijd fijn kijken

Madinees

Heb in de slang (5 meter) 2 RVS staven van ieder 2 meter gedaan.
Blijft hij mooi straks tegen de kant liggen.

Erik

Dat ziet er goed uit!!
Toshio Sakai heeft/had dat ook op zijn vijvers.
Zit er zelf ook aan te denken om dat toe te passen.

Madinees

Quote from: Erik on July 07, 2019, 16:46:22 PM
Dat ziet er goed uit!!
Toshio Sakai heeft/had dat ook op zijn vijvers.
Zit er zelf ook aan te denken om dat toe te passen.

In de buitenland zie je het vaak. Persoonlijk vind ik het veel mooier dan beluchte drains en het geeft megawaterverplaatsing.
Ook mooi om te zien is het luchtgordijn door de vijverruit. Enige nadeel is dat ik zoveel stroming heb dat er soms vuil rondgaat.
Ik heb het op men Domotica aangesloten, regelmatig stopt de beluchting een half uur zodat de stroming weer als een vortex rond gaat.

Martijn van de Kraats

ik heb een vraagje.
De RVS staven welke dikte heb je gebruikt? En houd dit de slang voldoende op de bodem of heb je hem nog verzwaard?
Ik heb namelijk ook een slang gekocht om langs de kant te leggen.

Al vast bedankt voor je reactie!

Groeten Martijn

Madinees

Ik heb er RVS staven van de Hornbach in zitten. Volgens mij iets van 4mm doorsnede. Zijn zwaar genoeg en blijft mooi liggen.

Frans.s

Ziet er mooi uit die beluchting.....op welke diepte mag men die plaatsen!!

Madinees

Bij mij ligt hij gewoon op de bodem, aan de kanten is dat ca. 150cm diep

Frans.s

Top ga het bij mijn vijver ook proberen

Bas42

Ook voor mij idd nog een wens om naast mijn beluchte bodemdrains extra te beluchten. Vorig jaar gemerkt dat extra beluchting in de vijver de koi enorm ten goede komt!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Wat ik zo bijzonder vind is dat het toch meer lijkt te doen dan alleen waterverplaatsing en daardoor verhoging van zuurstofniveau (door uitwisseling én snellere afvoer van vuil).
Als ik de beluchting aan heb zie je boven de waterspiegel allemaal bubbeltjes boven het water uitspringen, denk dat het CO2 is. Het 'knispert' dan gewoon.
Zou me niks verbazen dat dit een positief effect heeft alleen weet niet goed wat het effect is, behalve dat men vissen erg levendig zijn.