Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Dennis

Volgens mij gaat dit niet werken,je retour van de trickle zit op vijverniveau,dan zal het water nooit naar de vijver lopen,maar de trickle overlopen.Je hebt ook nog je retour van je combi bij de trickle op zitten,dan heb je kans dat dat water ook bij de trickle in gepompt word.Een aparte retour zou ik zeker nemen voor de trickle,aangezien de trickle vrij terugloopt,en van je combi er door gepompt word.
En je trickle  uitvoer boven water niveau plaatsen.Je zou ipv de sproeibuis ook een geperforeerde plaat bovenin kunnen leggen en daar het water op laten lopen,dan word het mooi verdeeld over de trickle en heb je minder weerstand.

Madinees

Dank je! Misschien voor de duidelijkheid: Onderste niveau trickle zit 20cm boven het niveau van het water. Is dat niet voldoende dan?
Trickle zit ook op een aparte retour naar de vijver (110mm) de andere retour gaat rechtstreeks van de trommel naar de vijver (110mm).

Bedoel je dat een retour van een trickle niet onder water mag uitkomen?

Dennis

Oke, de 2 aparte retouren had ik niet begrepen op je tekening,dat probleem is er dus niet :y: Als je de retour van je trickle gelijk zet met het waterniveau,begint ie pas te lopen als het water in je trickle   
hoger staat dan je vijverniveau,dit beteken dat er altijd water in je onderste bak van je trickle staat voor die gaat lopen,nu is alleen de vraag hoeveel  water wil je door de trickle laten lopen en hoe snel loopt je retour.het zou jammer zijn als je niet genoeg flow over de trickle kan laten gaan omdat je onderste bak overloopt.Als je de mogelijkheid hebt zou je dit eerst kunnen uitproberen,door de trickle eerst proef te laten draaien,dus niet gelijk al het leiding werkvastlijmen.

Madinees

Quote from: Dennis on December 26, 2020, 15:00:15 PM
Oke, de 2 aparte retouren had ik niet begrepen op je tekening,dat probleem is er dus niet :y: Als je de retour van je trickle gelijk zet met het waterniveau,begint ie pas te lopen als het water in je trickle   
hoger staat dan je vijverniveau,dit beteken dat er altijd water in je onderste bak van je trickle staat voor die gaat lopen,nu is alleen de vraag hoeveel  water wil je door de trickle laten lopen en hoe snel loopt je retour.het zou jammer zijn als je niet genoeg flow over de trickle kan laten gaan omdat je onderste bak overloopt.Als je de mogelijkheid hebt zou je dit eerst kunnen uitproberen,door de trickle eerst proef te laten draaien,dus niet gelijk al het leiding werkvastlijmen.

Klopt, daar zit ik nog mee. Ik heb nu de onderkant trickle 10cm hoger staan dan max waterniveau. Maar de onderste bak van de trickle is ook nog 10cm (waar ook nog water in kan). Dus de trickle is 20cm boven water niveau. De retourbuis is 10 meter lang en 110 mm. Ik wil er tussen de 10-12m3 per uur over pompen. Volgens een tooltje dat ik gebruikt heb leidingweerstand te berekenen geeft dit bijna geen tegendruk. Maar men gevoel zegt of dit wel/niet klopt. Wil liever de trickle niet hoger want dan gebruikt men pomp weer meer stroom.

Dennis

Ik denk dat je met een geperforeerde plaat ook minder stroom verbruikt,dan stroomt het water direct uit de aanvoer de trickle in,hoeft het niet door een sproeibuis geperst te worden.

Madinees

Quote from: Dennis on December 26, 2020, 21:17:38 PM
Ik denk dat je met een geperforeerde plaat ook minder stroom verbruikt,dan stroomt het water direct uit de aanvoer de trickle in,hoeft het niet door een sproeibuis geperst te worden.

Ja heb nog getwijfeld maar er zitten al 2 sproeibuizen van 63 in met redelijk grote gaten. Nadeel is dat ze met een y-stuk naar de 110mm gaan.
Ik heb het filter gebruikt gekocht en zit er nu zo op. Al denk ik ook dat tegendruk met slechts 10-12m3/uur wel mee gaat vallen?

Remco

Ben je niet bang dat je met 1x110 retour te weinig hebt? Het gaat er onder druk in en moet met vrije val weer terug naar de vijver.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Madinees

Quote from: Remco on December 29, 2020, 20:04:26 PM
Ben je niet bang dat je met 1x110 retour te weinig hebt? Het gaat er onder druk in en moet met vrije val weer terug naar de vijver.

Dat is een goede vraag. Heb een berekening gemaakt met weerstandcalculator. Daaruit blijkt dat weerstand met buis 110 en max 12m3 uur nihil is.
Verder lijkt het me gewoon communicerende vaten met de vijver? Voor de zekerheid zet ik het 20cm hoger. Ik had vroeger beter op moeten letten bij Natuurkunde, dan wist ik het nu zeker...

Dennis

Ik zie op de tekening zie ik dat je  van 110 naar 63 gaat in de aanvoer naar je trickle toe,misschien kun je tot en met de laatste haakse bocht naar je trickle toe met 110 en dan pas overgaan naar 63,een haakse bocht van 110 lijkt mij minder weerstand te geven dan 1 van 63.

Madinees

Quote from: Dennis on December 29, 2020, 21:35:34 PM
Ik zie op de tekening zie ik dat je  van 110 naar 63 gaat in de aanvoer naar je trickle toe,misschien kun je tot en met de laatste haakse bocht naar je trickle toe met 110 en dan pas overgaan naar 63,een haakse bocht van 110 lijkt mij minder weerstand te geven dan 1 van 63.

Het verloop zit aan de zijkant (dus zonder bocht) daar zit een y-stuk wat dan naar 2x63mm sproeibuis gaat met ieder een knietje inderdaad.
Dat zou toch wel voldoende zijn?

Dennis

Oke,op de tekening staat het verloop onder de laatste bocht naar de trickle toe.Die 2 keer 63 lijkt mij wel voldoende.

Madinees

Quote from: Dennis on December 30, 2020, 15:38:00 PM
Oke,op de tekening staat het verloop onder de laatste bocht naar de trickle toe.Die 2 keer 63 lijkt mij wel voldoende.

Ja dat verwacht ik ook. Hopelijk geeft het y-stuk niet te veel weerstand maar denk van niet. Kan altijd de by-pass die ik onder de trickle heb (evt voor de winter) nog stukje open zetten.

Waar ik nog wel aan twijfel is, omdat mijn trickle geheel gesloten is, of ik geen ventilatie moet toevoegen. Kan redelijk gemakkelijk een 110 doorvoer in de onderste etage maken met een pvc schoorsteenbuis en dan zon kap als hieronder erop. Mijn gevoel zegt dat ik dan veel meer zuurstof door het fitlertrek en de ammoniak dampen beter kunnen ontwasemen. Iemand ervaring mee?



Madinees

Vandaag eerste stappen voor de bouw van de trickle én voorbereiding warmtepomp gemaakt. De warmtepomp gaat in by-pass draaien bij de trickle. Ik heb aan de aanvoer van de trickle een y-stuk gemaakt die naar de warmtepomp gaat. Net na de retour van de trickle gaat hij indezelfde 110 retour terug naar de vijver.

Komende week ga ik kijken of ik de trickle op de vijver kan aansluiten. Daarna alles isoleren en verder afwerken.
Heb middels een badkamer ventilator mechanische beluchting toegevoegd (daar de trickle al gesloten is en deze in een gesloten kast komt).


Perry


Madinees

Quote from: Perry on February 28, 2021, 22:31:54 PM
Werd eens tijd 🤣😉

Haha zeg dat!  8)
Vandaag weer wat gedaan. Heel de ochtend bezig geweest met het boren van twee gaten naar de filterput.
Bij Boels een boor gehuurd en het advies gekregen om in baksteen geen water te gebruiken. Werkte niet en danzij tips in de app (gebruik water!) is het toch nog gelukt.

Verder trickel gevuld en extra stevige roosters gemaakt.
Er zit nu ca. 40kg bacteria house in en 2 dozen van die Lotus spiralen.

Komende week aansluiten. Ben benieuwd wat het gaat doen!