Advies trickle gevraagd

Started by Madinees, July 19, 2020, 14:24:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Als de ruimte ervoor is waarom niet zou ik zeggen. De vraag is of je de extra bak met matten nodig gaat hebben. Als de waterkwaliteit na de trickle al prima is waarom dan nog een mattenbak? Het geeft extra onderhoud en wellicht ook wat vervuiling op termijn. Maar in de basis is het niet anders als wat je nu ziet gebeuren met al die combi's. En als je toch voor matten kiest zou mijn voorkeur hebben om ze toch wat te beluchten al is het maar om te voorkomen dat er dooie hoeken ontstaan waar mogelijk vervuiling ontstaat.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Perry on December 05, 2020, 11:55:08 AM
Denk dat als je wat valhoogte van het water hebt je al zuurstof toevoegt

Je zou als bak wellicht voor zo'n palletbak kunnen
Die zijn er ook halve

tnx, ik ga eens op zoek naar zon halve!

Madinees

Quote from: Bas42 on December 05, 2020, 12:20:55 PM
Als de ruimte ervoor is waarom niet zou ik zeggen. De vraag is of je de extra bak met matten nodig gaat hebben. Als de waterkwaliteit na de trickle al prima is waarom dan nog een mattenbak? Het geeft extra onderhoud en wellicht ook wat vervuiling op termijn. Maar in de basis is het niet anders als wat je nu ziet gebeuren met al die combi's. En als je toch voor matten kiest zou mijn voorkeur hebben om ze toch wat te beluchten al is het maar om te voorkomen dat er dooie hoeken ontstaan waar mogelijk vervuiling ontstaat.

Ja misschien doe ik toch wel zonder. Een juiste bak vinden valt nog niet mee en ik ga denk ik de ombouw van de trickle zodanig maken dat het altijd nog wel kan.
Daarnaast wil ik geen risico met 'overstromen' en dat heb je met een bak natuurlijk wat sneller.

Perry

De bak zal hoger moeten staan dan water niveau
En dan zal het aan de retour liggen of die niet over loopt

Madinees

Ja klopt, wil de trickle dan ook in de bak zetten. Meeste bakken zijn te breed en te ondiep.
Zal nog eens doorzoeken. Hoor ook steeds meer mensen zeggen dat het weinig toevoegd. Twijfel nog.

Perry

Je kan ook overdrijven met filteren

Madinees

Quote from: Perry on December 06, 2020, 15:50:23 PM
Je kan ook overdrijven met filteren

Heb ook besloten het niet te gaan doen. Onnodig werk en mocht het nodig zijn kan het altijd nog wel.
Eerst maar eens kijken hoe het met een trickel erbij gaat. Stond het NVN blad een stuk over tricklemateriaal, dat het oppervlak snel dichtslipt. Wat is jullie mening daarover? Je zou er extra kanalen in kunnen boren maar weet niet of het artikel klopt.

Perry

Wat voor materiaal en waar zou het dicht mee slippen na een trommel

Madinees

Quote from: Perry on December 24, 2020, 18:26:49 PM
Wat voor materiaal en waar zou het dicht mee slippen na een trommel

In het artikel noemen ze het 'gebakken staven' maar ze bedoelen bacteria house / home etc.
De kanalen erin, waar het zijn grote filteroppervlak aan ontleent, zouden snel dichtslippen volgens het artikel?

Perry

Neem je toch wat anders wat goedkoper is
Volgens mij is dat spul nog duur ook

Budeltje

Bacteria home is op zich nog redelijk te doen. Bacteria house is belachelijk inderdaad.

Wanneer je ze rechtop zet heb je geen last van vervuiling die blijft hangen. Natuurlijk gaat de poreuze structuur vol zitten mettertijd, maar als het goed is zijn dat bacteriën die daar in gaan zitten.

Madinees

Quote from: Budeltje on December 24, 2020, 18:43:30 PM
Bacteria home is op zich nog redelijk te doen. Bacteria house is belachelijk inderdaad.

Wanneer je ze rechtop zet heb je geen last van vervuiling die blijft hangen. Natuurlijk gaat de poreuze structuur vol zitten mettertijd, maar als het goed is zijn dat bacteriën die daar in gaan zitten.

Weet niet of jullie het NVN blad ook lezen? Daar staat dat als het dichtslibt, het geen contact met water meer heeft, en daardoor veel minder effectief is.
Vraag me af of het klopt wat er in dat artikel staat.

Dennis

Zoals ik het lees,bedoelen ze dat de kleine gaten dicht gaan zitten met de biofilm,en dat er zo geen contact meer is met het water.

Madinees

Aangezien ik binnenkort wil beginnen met de werkzaamheden voor de trickle heb ik voor mijzelf een schets gemaakt.
De trickle ga ik in een geïsoleerd hok plaatsen met een ventilator voor de zomermaanden.

Ben benieuwd of ik niks over het hoofd heb gezien en of de situatie als op de tekening gaat werken?
Daarnaast vraag ik me ook af of dit filter een beetje capaciteit heeft?


Madinees

Mijn plaatje wordt steeds verkleint dus maar even zo