opgroeibak van Dennis

Started by Dennis, May 05, 2020, 21:56:06 PM

Previous topic - Next topic

Dennis

Hierbij mijn opgroeibak,die ik in de schuur gemaakt heb.De wanden en vloer zijn volledig geisoleerd,is voorzien van een bodemdrain van 50,waar ik spijt van heb dat ik geen grotere genomen heb om meer aanvoer naar het filter te krijgen,maar dat is voor later om aan te passen,dan kan er gelijk een trommel bij op :D.
Nu voorzien van een zeef en een aangepaste trickle,waar ik de geperforeerde plaatjes heb uitgehaald en roosters heb ingemaakt om een betere doorstroming te krijgen.De trickle is gevuld met bacteria home en siporax Op de bodemdrain heb ik een luchtschotel gekit voor de beluchting,voorzien van een haillea hap 60 luchtpomp,die gelijk dient om mijn ontvangst kamer van de zeef af en toe schoon te blazen,achter de zeef staat een superpond eco plus rc 10000,die in 10 stappen te regelen is.Verder is de bak voorzien van een overloop en waterleiding voor de waterversing.Verder nog aanwezig 2 verwarmings staven van 100 watt en 1 van 300 watt,een voerautomaat en,ik heb er nog een extra pomp ingelegd die voor extra stroming zorgt.

Dennis

Er zitten nu 3 vissen in een mukashi ogon, een showa, en ik geloof een benigoi?Van de showa heb ik zo geen foto,maar de andere 2 wel

Perry

Mooie bak
Kub of 3 of hoe groot is die

De Benigoi lijkt metalic te zijn

SjuulD

Erg nette bak , mooi dat er ook een raam boven zit .

Ik ben ook benieuwd hoe groot die is . Vooral omdat ik vandaag aardig ben opgeschoten met mijn leiding werk voor de quarantaine bak .Met bijbehorende 50mm bodemdrain  ;)

Waarom vind je de 50 mm van de drain te klein? Je kan hier toch ook een aardig volume doorheen trekken ?
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Bas42

Ziet er chique uit. Mooie voorziening! Wat is de inhoud van de bak. Ben het met Sjuul eens dat je door een 50 mm bodemdrain redelijk wat kuubs kunt trekken per uur. Ik heb ook een bodemdrain 50 mm waarop direct een pomp is aangesloten. Dus die trekt extra hard aan de drain waardoor ik meer dan voldoende flow bereik.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Had ik gisteren de bak nog opgemeten,heb ik nog de maten er vergeten bij te zetten.De bak is binnenwerks 1.55m bij 1.90m,en de waterdiepte is exact 1m diep,3m3 water intotaaldus.
Met de drain heb ik wel genoeg flow door het filter,alleen bliiven er nog wel veel poep resten op de bodem liggen,daarom had ik graag wat meer stroming in de bak gehad,maar dat valt denk ik ook wel tegen met een trickle.vandaar dat ik er een extra pomp in heb gelegd om de bak van meer stroming te voorzien.en als ik de beluchting aanzet scheelt ook al een stuk.
Met het raam ben ik ook erg blij,de zon schijnt zo een aantal uren in de bak :y:

Bas42

Yep en mooie afmeting ook met goede verhouding oppervlakte versus diepte. Koi hebben zo ook mooie zwemruimte.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Vandaag de benigoi en de mukashi ogon opgemeten,De benigoi is aardig geel geworden en is nu 37 cm,dit was op 22 mei 19 cm.de mukashi ogon is nu 40 cm en was 25 cm

Dennis

Vandaag een aantal vissen in de opgroeibak genet en gecheckt. Op een aantal vissen wat trichodina gevonden,een stuk of 5 per afstrijkje.Ik vind dit nog niet iets om te gaan behandelen.Ik laat eerst de temperatuur weer langzaam omhoog gaan,zodat ze weer wat meer weerstand krijgen,ze zitten nu nog op 15,5 graad.Nog 2 fotos gemaakt van de benigoi ,die zit nu op 45 cm.en de mukashi ogon,die is nu 48 cm.

Madinees

Mooie faciliteit en leuk om te volgen. Misschien een daglichtlamp plaatsen want vooral de benigoi verliest wel heel veel kleur?

Dennis

Ik vraag mij af of dit nu echt kleurverlies is door het ontbreken van zonlicht,hij begon oranje en werd toen geel en is nu  een beetje flets geel.Als je hem live ziet,zou je zeggen dat dit de eigenkleur is.
Maar hij gaat dit jaar de vijver in,kunnen we zien wat de kleur doet. Helpt een daglicht lamp echt om de kleur te behouden?daar werd nog mee getest toch?

Bas42

Quote from: Dennis on March 07, 2021, 21:22:57 PM
Ik vraag mij af of dit nu echt kleurverlies is door het ontbreken van zonlicht,hij begon oranje en werd toen geel en is nu  een beetje flets geel.Als je hem live ziet,zou je zeggen dat dit de eigenkleur is.
Maar hij gaat dit jaar de vijver in,kunnen we zien wat de kleur doet. Helpt een daglicht lamp echt om de kleur te behouden?daar werd nog mee getest toch?
Ben er van overtuigd dat daglicht invloed heeft op de kleur (dus ook daglichtlampen of de speciale lampen van het projectje "licht"). Bij mij is wel vast komen te staan dat het direct aanschijnen van het wateroppervlak belangrijk is. De lichtintensitietit neemt echt dramatisch af als er bv een glasplaat of poly-carbonaat plaat tussen zit ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Zijn die lampen van het daglicht project ook ergens verkrijgbaar?Ik wil volgend jaar of het jaar erop,mijn opgroeibak gaan aanpassen,dan kan ik gelijk de lampen meenemen in het plan.

Perry

Helaas zijn die niet voor de particulieren handel heb ik begrepen

Dennis

Vorige week een aanpassing gedaan aan het filter van de opgroeibak.Ik had onder in de zeef een stuk filterschuim liggen om het zweefvuil uit de bak te filteren.Echter moest ik die smorgens en savonds  uitspoelen om het meeste zweefvuil uit de bak te houden.Hier was ik nu wel een beetje klaar mee,dus heb ik ervoor gekozen om een tempestfilter achter de pomp te zetten,en het filterschuim weg te laten.Het is nu een week in werking,en bevalt goed.Ik spoel hem elke ochtend en avond,en is in een mum van tijd gedaan,pomp uitzetten,2 schuifkranen dicht zetten en de afvoer naar het riool open zetten,en het spoelt zichzelf schoon.ondertussen kan ik mooi de vissen voeren.