News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Schaduw in vijver

Started by Croesmaster, April 23, 2020, 14:45:43 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Het veel of weinig spoelen van een trommel is van meerdere factoren afhankelijk. Technisch  maakt het aantal speolbeurten volgens mij niet uit behoudens hogere slijtage aan je systeem. Als je een zwaar overgedimensioneerd systeem pakt spoelt hij uiteraard veel minder als een krap bemeten trommeltje. Het is interessanter om te kijken hoe het aan tal spoelbeurten toe- of afneemt gedurende het seizoen. Wat ik wel een nadeel vind bij veel spoelbeurten is het risico dat een trommel in een continue spoelcyclus terecht komt. Een automatisch bijvulsysteem is in die zin wel een extra veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat je vijver bv in een vakantieperiode wordt leeg getrokken of door een droogloopbeveiliging van de pompen komt stil te vallen ....
Ook de vervuiling van je zeefdoek speelt een rol (bv bij een KP-behandeling kan bruinsteen zorgen voor minder doorgang waardoor de trommel ook vaker zal spoelen). Er zijn ook hobbiesten die er momenteel voor kiezen een zeefdoek met een grotere doorlaatbaarheid te plaatsen. Ik weet ook dat er vijvers zijn waarbij er een groot verschil is tussen nacht en dagspoelingen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Budeltje

Ik zie net op FB een interessant filmpje over leibomen. Hier kun je ook een overkapping mee maken. Dat is dan wel niet flexibel, zoals je eigenlijk wilt, maar aangezien die op een meter of 3 hoog komen kun je daar de warmste zomerzon mee uit je vijver houden en heb je toch leuk zicht op je vijver.

Vond het wel een apart idee en kan denk ik ook heel gaaf zijn. Natuurlijk moet je wel de variant hebben die zijn blad in de winter houdt.

Fredb

Een boom die in de winter blad houd, laat ze op een ander moment los. Vaak heb je dan het hele jaar "herfst"

Madinees

Idee is zeker leuk maar ik denk niet dat er bomen zijn die voldoende winterhard zijn én als dakvorm kunnen dienen. Daarnaast eens met Fred.

Croesmaster

Ik heb inmiddels voorbereidingen getroffen om een schaduwdoek over de vijver te kunnen spannen. Idee is om deze in Mei op te hangen en in september weer eraf te halen. Zo heb ik voordeel van de zon in het voor en najaar en hou met de lange warme dagen de zon uit de vijver.
Ik heb inmiddels een ozoninstallatie draaien. Het water is hierdoor kraakhelder. Ook een must om schaduw te creëeren.

Wordt vervolgt. 

Budeltje

Ga je m ook nog elektrisch in- en uitschuifbaar maken? Wellicht is dat nog handig met flinke regenval, of om je watertemperatuur toch een beetje te sturen.

Leon77

Een maatje van mij heeft van douglas hout een soort open overkapping. Daar hamgt een soort katrolsysteem met een schaduwdoek die hij open kan trekken en dicht kan doen, met een beschermhoes zodat het doek kan blijven hangen.