News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Schaduw in vijver

Started by Croesmaster, April 23, 2020, 14:45:43 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Ik ben op zoek naar foto's/ideeën om schaduw in de vijver te maken. Dit kan via schuwdoeken, een flexibel systeem of een vaste overkapping.
Ik wil voor aankomende zomer iets gaan maken over een vijver van 10 x 5 meter. Liefst flexibel want in het voorjaar vind ik de zon in de vijver wel prettig.

Brand los zou ik zeggen.  ;)

Madinees

Misschien domme vraag, maar waarom zou je schaduw willen? In de zomer wordt het toch zelden zo heet dat de vissen er last van krijgen?

Bas42

Het gaat niet om de watertemperatuur maar om direct zonlicht in de vijver te beperken. Met name zinvol bij vijvers die de hele dag in de volle zin liggen. Het heeft een goede invloed op de algengroei en voorkomt "zonnebrand" bij koi.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Hier met extra palen in de tuin opgelost. Plan is een vierkant doek van ongeveer 3 bij 3 te gaan spannen ipv de driehoek, voor nog iets meer schaduw. Vijver ligt hier inderdaad hele middag in de volle zon straks en met 10m3 warmt dat hard op, ook in de zomer. Algen vinden dat ook heerlijk heb ik gemerkt.

Geen ervaring met het overkappen van een grotere vijver, lijkt me best lastig met alleen een schaduwdoek.
10m3 vijver met 9 koi.

Croesmaster

Quote from: Madinees on April 23, 2020, 20:43:45 PM
Misschien domme vraag, maar waarom zou je schaduw willen? In de zomer wordt het toch zelden zo heet dat de vissen er last van krijgen?

Het is een beetje 2 ledig. Afgelopen jaar liep de watertemperatuur op tot 26 - 27 graden....wat denk je dat dat doet met de zuurstof in je vijver? De vissen stoppen met eten, je filter gaat slechter werken. Dus daarom.

En zeker ook wat Bas aangaf >  mijn vijver ligt de hele dag in de volle zon, weinig tot geen mogelijkheden voor de vissen om in de schaduw te liggen en voor de algaangroei is het ook beter. Of  mijn waterwaardes (ORP) moet ik boven de 250 Mv kunnen houden maar dat gaat dit jaar zeker nog niet lukken.

Een flexibele heeft de voorkeur, omdat mijn vijver nu lekker opwarmt en dat wil ik toch graag meepikken in het voorjaar.

Madinees

Quote from: Croesmaster on April 23, 2020, 22:17:34 PM

En zeker ook wat Bas aangaf >  mijn vijver ligt de hele dag in de volle zon, weinig tot geen mogelijkheden voor de vissen om in de schaduw te liggen en voor de algaangroei is het ook beter. Of  mijn waterwaardes (ORP) moet ik boven de 250 Mv kunnen houden maar dat gaat dit jaar zeker nog niet lukken.


Ik snap het met zuurstofniveau maar als je vervuiling laag houdt en beluchting maximaal dan is er tot 30 graden toch niks aan de hand?
Warmer wordt het nooit. Al denk ik, nu ik het schrijf, dat een paar graden koeler wellicht wel beter is. Al bazeer ik het op gevoel.

Bas42

Quote from: Madinees on April 24, 2020, 09:47:11 AM
Quote from: Croesmaster on April 23, 2020, 22:17:34 PM

En zeker ook wat Bas aangaf >  mijn vijver ligt de hele dag in de volle zon, weinig tot geen mogelijkheden voor de vissen om in de schaduw te liggen en voor de algaangroei is het ook beter. Of  mijn waterwaardes (ORP) moet ik boven de 250 Mv kunnen houden maar dat gaat dit jaar zeker nog niet lukken.


Ik snap het met zuurstofniveau maar als je vervuiling laag houdt en beluchting maximaal dan is er tot 30 graden toch niks aan de hand?
Warmer wordt het nooit. Al denk ik, nu ik het schrijf, dat een paar graden koeler wellicht wel beter is. Al bazeer ik het op gevoel.
Voor mij is het schaduwdoek primair om teveel dicrect zonlicht tegen te gaan. Mijn tuin ligt pal op het zuiden incl. de vijver .... Wil zonnebrandbij de koi  voorkomen. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat overmatig zonlicht uitelijk slecht is voor het beni. Uiteraard spleen daar ongetwijfeld andere processen en parameters een rol maar heb in het verleden al een paar koi (kohaku en showa) gehad die het beni zijn verloren. Dit gebeurde altijd met overmatige zonneschijn. Waarom de ene daar gevoeliger voor is dan de andere heft waarschijnlijk te maken met kwaliteit en erfelijkheid etc. Maar zonneschijn stimuleert dit proces wat mij betreft. Ten slotte heb ik last van overmatige draadalg. Dat is voor mij ieder seizoen keihard werken om het onder controle te houden (denk dan ook aan dichtzittende drains e.d.). Ter plaatse van het schaduwdoek zie ik aanmerkelijk minder draadalg ....
De opm. van zuurstof van Henry heft te maken met de temperatuur. Het mag duidelijk zijn dat hoe hoger de temperatuur hoe minder zuurstof het water kan bevatten. Boven de 30 graden kan het echt kritisch worden voor de koi. Met extreme hitteperioden de laatste jaren gezien dat vijvers echt in de problemen komen. Je wilt niet weten hoe vaak wij bij hobbiesten komen die een (koi)vijver hebben (of moet ik zeggen een vijver met koi ....) van bv 80 cm diep in de volle zon. Dat gaat hard kan ik je vertellen bij een hittegolf.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Budeltje

Ik heb vanwege de overvloedige draadalgen gisteren een schaduwdoek geplaatst. Ziet er niet uit, maar ik moet iets.

Toen ik bij van Cranenbroek liep voor dat schaduwdoek zag ik wel een pergola met een in/uitschuifbaar doek.
Zoiets is bij jou waarschijnlijk nog wel een oplossing. Moet wel een flinke worden ook. Maar dan maak je m met een gigantische tori :)

Madinees

Quote from: Bas42 on April 24, 2020, 13:57:36 PM
Quote from: Madinees on April 24, 2020, 09:47:11 AM
Quote from: Croesmaster on April 23, 2020, 22:17:34 PM

En zeker ook wat Bas aangaf >  mijn vijver ligt de hele dag in de volle zon, weinig tot geen mogelijkheden voor de vissen om in de schaduw te liggen en voor de algaangroei is het ook beter. Of  mijn waterwaardes (ORP) moet ik boven de 250 Mv kunnen houden maar dat gaat dit jaar zeker nog niet lukken.


Ik snap het met zuurstofniveau maar als je vervuiling laag houdt en beluchting maximaal dan is er tot 30 graden toch niks aan de hand?
Warmer wordt het nooit. Al denk ik, nu ik het schrijf, dat een paar graden koeler wellicht wel beter is. Al bazeer ik het op gevoel.
Voor mij is het schaduwdoek primair om teveel dicrect zonlicht tegen te gaan. Mijn tuin ligt pal op het zuiden incl. de vijver .... Wil zonnebrandbij de koi  voorkomen. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat overmatig zonlicht uitelijk slecht is voor het beni. Uiteraard spleen daar ongetwijfeld andere processen en parameters een rol maar heb in het verleden al een paar koi (kohaku en showa) gehad die het beni zijn verloren. Dit gebeurde altijd met overmatige zonneschijn. Waarom de ene daar gevoeliger voor is dan de andere heft waarschijnlijk te maken met kwaliteit en erfelijkheid etc. Maar zonneschijn stimuleert dit proces wat mij betreft. Ten slotte heb ik last van overmatige draadalg. Dat is voor mij ieder seizoen keihard werken om het onder controle te houden (denk dan ook aan dichtzittende drains e.d.). Ter plaatse van het schaduwdoek zie ik aanmerkelijk minder draadalg ....
De opm. van zuurstof van Henry heft te maken met de temperatuur. Het mag duidelijk zijn dat hoe hoger de temperatuur hoe minder zuurstof het water kan bevatten. Boven de 30 graden kan het echt kritisch worden voor de koi. Met extreme hitteperioden de laatste jaren gezien dat vijvers echt in de problemen komen. Je wilt niet weten hoe vaak wij bij hobbiesten komen die een (koi)vijver hebben (of moet ik zeggen een vijver met koi ....) van bv 80 cm diep in de volle zon. Dat gaat hard kan ik je vertellen bij een hittegolf.

Begrijpelijk! Mbt de laatste zin zie ik vaak op Facebook van alles voorbij komen, vaak bij de gezogenaamde 'pruttelpotjes'
zoals ik ze noem, vijvers met bijna stilstaand water.  Hoge temperaturen kunnen mijn inziens wel mits je heel veel flow hebt icm een goed filter. Niet voor de beluchting/beweging maar vooral voor vuilafvang. Ik heb nu 12 vissen op 21m3, flow van 30m3/uur (vrij hoog als ik meeste lees) veel beluchting, trommel voor een 50m3 vijver en die spoelt nu het seizoen begint gewoon 6x per uur.

Croesmaster

Een watertemperatuur van 30 graden wil ik absoluut NIET hebben in mijn vijver. De maximaal opgeloste 02 is dan 7,6 Mg per liter. Dit ga je met deze hoge temperaturen en chemische processen in de vijver NOOIT en te nimmer bereiken. De vissen verbruiken 02 en ook het filter. Ik wil ten alle tijden boven de minimale behoefte van 7 Mg per liter blijven zitten. Voor mij is 26/27 graden de absolute max. Maar ik denk dat ik dat niet ga halen omdat de 7 Mg per liter heilig voor mij is. Ik wil daar niet onder komen.

Bas42

6x per uur trommel spoelen is veel (1x 10 min).  Heeft mede te maken met je stevig flow idd. Mijn trommel spoelt momenteel ca. 1x per 35 min. Ga vandaag mijn flow wel weer wat opschroeven. Ververs nu ook dagelijks ca. 3% water (dus ca. 20% per week). Ik hoop daarmee de algen onder controle te houden  ;D.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Dan spoelen jullie trommels wel behoorlijk veel zeg vergeleken bij mij. Zit nu op gemiddeld 1x per 2 uur denk ik. Flow van 15m2 op 10m2 vijver ongeveer.

Met meer schaduw zul je zien dat je trommel ook minder vaak spoelt. Zie hier met voeren al dat de trommel korter op elkaar gaat spoelen.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Ik heb vandaag men luchtpomp van 60ltr vervangen door een 150 liter op de vijver. Merk gelijk dat men trommel nog vaker spoelt.
Als ik men flow terugschroef naar 1x per uur en zet de beluchting in de vijver uit dan spoelt men trommel maar 2x per uur. Enorme verschillen.
Leuk om mee te experimenteren.

Rico

Is het erg dat een trommel vaak spoelt? Hoe meer hij spoelt hoe meer water je ververst toch?

Madinees

Quote from: Rico on April 25, 2020, 22:16:35 PM
Is het erg dat een trommel vaak spoelt? Hoe meer hij spoelt hoe meer water je ververst toch?

Dat ook, is niet erg behalve dat het geluid maakt en wellicht minder voor de levensduur is.
Sinds ik gisteren mijn beluchting verhoogd heb heeft hij in 24 uur precies 240x gespoeld....
Dit terwijl ik helemaal geen zware visbezettingheb. Ga dit weekend een ORP meter bestellen zodat ik kijken wat de invloed op de vervuiling is.
Wat ik bij mijn vissen erg zie is dat hoe meer zuurstof = hoe meer activiteit.