News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Winter water kwaliteit

Started by Albert-jan, January 01, 2020, 14:52:38 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Een kleine vraag, het nieuw jaar goed begonnen met het meten van de water waardes. Niks schokkend maar toch verbaaasd het me een beetje.

PH vijver 7.5 a 8. Kraanwater = 8 (hele seizoen zo)
KH vijver 7  Kraanwater = 8 (hele seizoen zo)
NH3 = 0
NO2 nitriet = hannah meter 12 = 0.14ppm
NO3nitraat = druppeltest +_ 10ppm

Nu lees ik wel eens dat mensen momenteel geen nitriet en nitraat meer meten? Waardes die ik nu meet zijn wel erg laag maar dus geen  0, ondanks dat de koi amper gevoerd wordt laatste weken. Of doen mensen deze waardes gewoon af met het is zo laag het is 0?

Ik ververs momenteel gewoon 10 a 15% per week. Kan het zijn dat er nog ergens anders vervuiling zit dat ik over het hoofd zie? Filter is combi trommel met bwb. Leidingen flush ik regelmatig skimmer en bodemdrain.

Zit erover na te denken om de flow in de vijver te gaan verhogen komende zomer naar minimaal 15m3 a 20m3 per uur, zodat het water vaker door het filter gaat en er dus ook meer vuil sneller wordt afgevoerd. Ook het bioloog is al verhoogd momenteel 40L (ipv 20) mutag en 50L helix. Vijver draait al 3jaar nu. 9koi op 10m3 vijver.

Jullie nog tips om misschien andere water waardes te gaan meten, ook ik lees wel een iets over een orp meter?

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Mensen die zeggen nitries is 0 meten bijna altijd met een druppeltest. Ze moeten 0 maar in feite bevat het water het wel gewoon.
Met een ultra low range van Hanna meet je altijd wel wat nitriet. Zelfs het kraanwater waar je mee ververst bevat het.

Vervuiling zo snel mogelijk afvoeren door verhogen van flow is een goede tip. Minder vervuild water kan meer zuurstof bevatten.
Vooral bij temperaturen boven de 20 graden scheelt het enorm.

TDS of ORP meter om vervuiling te meten is een goede investering. Wel zou ik wat vaker verversen als er altijd 1 punt tussen je KH zit.

Bas42

Meet ter lering en vermaak idd maar eens je leidingwater met de hanna checkers. Je zult zien dat je altijd wat meet. Dat is dan tevens een mooie referentie voor je vijverwater.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Danny

Quote from: Albert-jan on January 01, 2020, 14:52:38 PM
Een kleine vraag, het nieuw jaar goed begonnen met het meten van de water waardes. Niks schokkend maar toch verbaaasd het me een beetje.

PH vijver 7.5 a 8. Kraanwater = 8 (hele seizoen zo)
KH vijver 7  Kraanwater = 8 (hele seizoen zo)
NH3 = 0
NO2 nitriet = hannah meter 12 = 0.14ppm
NO3nitraat = druppeltest +_ 10ppm

Nu lees ik wel eens dat mensen momenteel geen nitriet en nitraat meer meten? Waardes die ik nu meet zijn wel erg laag maar dus geen  0, ondanks dat de koi amper gevoerd wordt laatste weken. Of doen mensen deze waardes gewoon af met het is zo laag het is 0?

Ik ververs momenteel gewoon 10 a 15% per week. Kan het zijn dat er nog ergens anders vervuiling zit dat ik over het hoofd zie? Filter is combi trommel met bwb. Leidingen flush ik regelmatig skimmer en bodemdrain.

Zit erover na te denken om de flow in de vijver te gaan verhogen komende zomer naar minimaal 15m3 a 20m3 per uur, zodat het water vaker door het filter gaat en er dus ook meer vuil sneller wordt afgevoerd. Ook het bioloog is al verhoogd momenteel 40L (ipv 20) mutag en 50L helix. Vijver draait al 3jaar nu. 9koi op 10m3 vijver.

Jullie nog tips om misschien andere water waardes te gaan meten, ook ik lees wel een iets over een orp meter?

Ik vind een nitriet waarde van 0.14mg/l best aan de hoge kant.
Is het niet 0.0396mg/l? (12÷1000×3.3)

Madinees

Klopt inderdaad als de Hanna meter 12 aangeeft is het zoals je schrijft.

Albert-jan

Heb ter vermaak even het kraanwater getest en dit is met de Hannah dus 9. Dus 9 x 3.24 = 30ppb dus 0.03ppm.

Mijn vijver water was 12 dus 12 x 3.24 = 40ppb dus 0.04ppm.

Conclusie er zit dus eigenlijk maar 10ppb / 0.01ppm nitriet in het vijver water momenteel, wat je dus met een druppeltest nooit kunt meten.

Ga wel iets meer verversen wekelijks om het water nog beter te krijgen qua KH inderdaad.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Let wel op bij het bepalen van je kH dat je ook regelmatig je kraanwater blijft testen. Nu meet je 1 dH verschil en is prima. Echter je druppelsetje van je kH kan na opening iets terug uit lopen qua meetresultaten onder invloed van zuurstof en temperatuur. Hierdoor kan het zijn dat je met een nieuw setje bv 8 dH meet terwijl als je een druppelsetje gebruikt wat al langer openstaat 7 dH meet. Druppelsetjes zijn een goede indicator maar geen exacte meting. Dus met verstand blijven kijken naar de meetresultaten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Ja inderdaad dat is zeker waar. Je kan erg ver gaan met meten, maar er mag best wat in het water zitten, is ook logisch als het maar ruim binnen de grens blijft. Je moet jezelf ook niet gek maken, maar dat zit bij mij wel goed  :)

Meet elke maand momenteel en in het voerseizoen om de 2 weken.

Ga komend seizoen wel langzamer opbouwen met voeren en ook de hoeveelheid voer goed afstemmen op aantal koi en temperatuur en waterwaardes uiteraard. Wellicht door hogere flow ook betere waardes, dit zal nog moeten blijken.
10m3 vijver met 9 koi.