KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Theokoi1962

Vandaag was het dan zover. Stefan van der Voort (vanaf nu bij mij bekend als 'the lord of light') kwam langs om een lichtinventarisatie te maken van mijn opgroeibak. We hadden een tijdje terug al een verkennend gesprek gehad bij Bas van Tooren (Bas42)thuis waar ook Stefan Swinkels (Noodle) en ondergetekende aanwezig waren. Stefan (vd Voort) bleek gewoon een soort van lichtprofessor te zijn...wtf. Na zijn studie bij Philips terecht gekomen en allerlei lichtexperimenten gedaan. Het is natuurlijk rete-interessant, want iedereen met een q-bak binnen weet dat de kleuren vaak teruglopen; vooral het beni. We hebben dus besloten om met een groepje eens te gaan testen hoe licht uitwerkt. Qua techniek zal Stefan de forumleden van informatie voorzien. Ik ben er vooral voor zang en dans en om jullie op de hoogte te houden van de voortgang. Tevens zullen we een aantal vissen binnenkort gaan fotograferen en dan gaan volgen door regelmatig te bekijken en volgen. In de bijlagen alvast wat foto's van 2 Cavers die het licht hebben gezien vandaag. Stefan zal een uitgebreider verslag maken van de lichtmetingen. Ik kan jullie vast zeggen dat ik met open mond heb staan kijken hoe ongelooflijk veel lichtverlies optreed van buiten naar binnen. Ik zal regelmatig de voortgang posten
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry

Ben zeer benieuwd
Ook gezien hier ook een bak onderweg is

Bas42

Kan niet wachten om mijn pilot lampje te installeren. Goed bezig Stefan vd Voort  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Super leuk project!
Ik zal de komende periode hier wat meer informatie gaan geven over verlichting. Licht is natuurlijk een breed onderwerp waar waarschijnlijk ook verschillende meningen over zullen zijn. Deze proef die we nu bij enkele groeibakken op aan het starten zijn is het begin van misschien wel iets heel moois!

We zien nu natuurljk steeds vaker voorkomen dat hobbyisten een groeibak binnen in de schuur bouwen, of er zelfs een aparte aanbouw voor maken. Verlichting is vaak een ondergeschoven kindje en wordt veelal opgehangen voor onszelf, zodat we de vissen kunnen zien.
Nu ga ik me de komende periode zeker wat meer verdiepen in de koi en hun biologische klok en huid ontwikkeling, maar 1 ding is zeker: een Koi vindt licht ook wel prettig. (met mate natuurlijk :D)

De focus van deze testen zal met name liggen op het vlak van huidkwaliteit en kleurontwikkeling.
We zien regelmatig dat vissen hun kleuren (met name beni) verliezen bij langdurig binnen verblijf. In deze testen willen we gaan kijken hoe de kleurontwikkeling van de vissen is bij verschillende licht omstandigheden.

Men weet vaak niet hoeveel licht er verloren gaat binnen in huis of in de schuur. Ik werk al een ruime tijd met planten, en verlichting is hierbij zeker een belangrijk punt.
Als stelregel kun je voor het gemak aanhouden dat elke meter van een raam de lichtintensiteit met 50% afneemt. Dat betekent dat als je op 4 meter van het raam staat er nog maar zo'n 8,75% van de totale lichtintensiteit aanwezig is. (Elke situatie is natuurlijk verschillend)

Afgelopen weekend ben ik bij Theo geweest om een lichtmeting te doen bij zijn prachtige Koicave  ;)
We hebben metingen gedaan boven op het dak (daglicht), binnen onder de lichtkoepel, onder de lichtkoepel op waterniveau en steeds verder van het daglicht vandaan.
De resultaten zal ik hiervan later verwerken, maar ik kan je alvast vertellen dat ze toch wel verhelderend zijn  :o 8)

Mocht je vragen hebben stel ze gerust. (geen garantie dat ik ze allemaal juist kan beantwoorden  O:-) 8))



Theokoi1962

Nou vandaag was het d-day en is alles aangesloten. Het is een mooie bak licht.  Op de foto's zie je een enorme paars/roze gloed en die is er in het echt weliswaar ook, maar veel minder dan dat je vanaf de foto's zou denken. Mijn eerste indruk is dat ik de vissen in hun 'echte' kleur zie. Veel meer dan met de gewone tl=bak. Wat me bovendien opvalt is dat de vissen totaal niet reageren...alsof ze er niets van merken. Dat lijkt me ook OK. Ik heb er een tijdschakelaar opstaan, zodat de lampen na zonsopgang aan gaan en bij zonsondergang uitgaan.Nou ja, ben benieuwd. Binnenkort moet 'the lord of light' maar weer eens komen meten
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

J@@p

Hallo Theo,

Misschien de kleurinstelling tijdens het fotograferen veranderen. Bijv instellen op warm licht.
Mooi project.

Jaap.

Theokoi1962

Zal ik volgende keer eens aan denken Jaap. Thanks :y:
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry


Bas42

Ziet er idd gaaf uit. En vier lampen. Bij jou is alles oversized; vier lampen, 6 luchtpompen, 3 trommels .... etc  :y: ;)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Pat

Mooie uitdaging.

Wel heb ik enkele vraagjes hierover.
Hoeveel watt en lumen  geven deze led tl
Hangen ze niet te hoog om goed der werk te kunnen doen.

Ik heb in beginfase toen ik begon met vijveren een groeilamp gebruik die ze voor tomaten kwekers gebruikten.
Dit werkte wel op een opgroeibak enkel verbruik was toch ies te gortig.

Mvg,

Pat

Perry

Deze lampen worden eigenlijk ook voor plantjes gebruikt geloof ik

Croesmaster

Ik wil de pret niet drukken maar even de advocaat van de duivel spelen. Bij 4 of 5 cavers hangen deze lampen nu. Er volgen straks diverse updates met hopelijk mooie resultaten. Enkele vragen:

1. hoe willen jullie de resultaten inzichtelijk maken?
2. hebben jullie allemaal dezelfde (kwaliteit) vissen zwemmen of juist niet?
3. zwemmen dezelfde (kwaliteit) vissen ook en dezelfde omstandigheden, maar dan zonder deze Red light district lampen?

Kortom > hoe gaan jullie bepalen of dit project slaagt of niet. Puur of het beni niet terugloopt? Wie zegt mij dat dat ook zonder lampen niet teruggelopen zou zijn.
??? 8)

Perry


Bas42

Komen idd uit de plantenwereld. Het is niet voor niets een proef om te kijken of het iets oplevert. Het gaat dan vooral ook om het kleurenspectrum die heel specifiek is. Lumen en wattage moet ik het antwoord schuldig blijven. Stefan V is in deze onze kennisdrager ... (de lord of light zoals Theo hem noemt). Waarschijnlijk hangen ze te hoog en absorbeert een deel door de afdekking van de q-bak maar Stefan V komt nog lichtmetingen doen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter