News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Zuurstof

Started by Sicco, July 20, 2020, 16:34:18 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ja ik hecht ook veel waarde aan zijn kennis. Heb er al veel aan gehad. Ik zit vooral met de PH te tobben.
Niet zozeer om hem constant te houden maar hij loopt (te hoog op). Was een week op vakantie en met warme weer beluchting op max gezet (ik kan schakelen tussen div opties).
Vissen doen het prima maar de PH was nu 8,85 (normaal 8,6 en uit de kraan komt 8,2). Ik ga de komende twee weken eens wat minder beluchten en voor de rest laat ik alles gelijk.
Kijken wat voor effect dit geeft.

Ivm trickle blijf ik op de hoogte.

Bas42

Ik heb hier een vrij constante pH van 8,2 (MW-meter). Dus daar ben ik niet ongelukkig mee. Zal ook de pH van het kraanwater weer eens meten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on August 17, 2020, 17:22:46 PM
Ik heb hier een vrij constante pH van 8,2 (MW-meter). Dus daar ben ik niet ongelukkig mee. Zal ook de pH van het kraanwater weer eens meten.

Heb net ipv 150/liter minuut de beluchting op 60/liter gezet. Ik gebruik een beluchtingsslang, heb wel eens het idee dat die door de fijne belletjes extreem effectief zijn.
Zit nu bij de vijver en het klinkt als een fles sparood die continue opengaat....

Madinees

Quote from: Bas42 on August 17, 2020, 17:22:46 PM
Ik heb hier een vrij constante pH van 8,2 (MW-meter). Dus daar ben ik niet ongelukkig mee. Zal ook de pH van het kraanwater weer eens meten.

Ik had nooit mijn PH in de ochtend gemeten. Gisteren de beluchting lager gezet en deze was om 9:00 8,3 (tov bijna 8,9 gisteravond!).
Vanavond nog eens meten. Moet wel zeggen dat ik de vijver een klein beetje groen (nog wel bodem goed zichtbaar) heb laten worden ivm de zon.
Ga de komende tijd eens kijken hoe ik hem constant kan krijgen. Minder beluchten overdag zal wel helpen denk ik maar ik wil men DO ook nog wel voldoende hoog houden.

Madinees

Zit ook te twijfelen om men PH continue te gaan meten via men Domotica. Staat nog op men wensenlijst. Maar los van dat het veel geld kost is het ook nog eens allemaal tijdvretend... ...maar ja hobby he ;-). Wel geeft dat denk ik veel inzichten. Op lange termijn zou ik dat ook met men DO willen doen en dan de beluchting daarop laten schakelen.

Madinees

Op advies van Joop (en me wat verder verdiepen) heb ik de beluchting van men vijver aangepast. Ik was altijd van mening dat je niet teveel kunt beluchten. Die mening ga ik denk ik herzien; het kan dus makkelijk teveel. Bij mij gaf het als resultaat dat de PH op het eind van de dag veel te hoog was. Van 8,3 in e ochtend tot bijna 9 aan het einde van de dag! Ik beluchte boven de 22 graden continue met 150/liter minuut op 6 meter Japanse slang (is bubble bad).

Nu belucht ik in de nacht van 23:00-6:00 nog steeds met 150/liter minuut. Overdag per drie uur nu 1 uur lang (vissen krijgen om de drie uur eten en daartussen belucht ik een uur lang) met 60 liter minuut. Resultaat PH is 8,3 (ochtend) 8,5 (middag) 8,6 eind dag (avond). Nu 2 dagen zo op rij. En het mooie is de zuurstofverzadiging is nog steeds bijna 100% overdag!

Bas42

Wat zijn de afmetingen en inhoud van je vijver?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on August 21, 2020, 09:03:41 AM
Wat zijn de afmetingen en inhoud van je vijver?

Ongeveer 6 x 2,5 x 1,5 diep. Dus relatief groot oppervlakte tov diepte. Ca 21-22 m3.
Erg interessant die zuurstofmeter om te experimenteren.

Bas42

Yep.Ik moet die van mij van het weekend nog eens goed calibreren.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter