News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Virkon S

Started by Sjoeaat, June 14, 2020, 11:39:31 AM

Previous topic - Next topic

Sjoeaat

Hallo Koicavers,

Een tijdje geleden kreeg ik bij de aanschaf van een nieuwe koi de tip van mijn koi dealer om Virkon S te gebruiken voor het bij plaatsen van nieuwe koi in de vijver. Dit zou namelijk de kans dat eventuele ziektes door stress van het bijplaatsen verminderen.
Wanneer je over Virkon S leest gaat het hoofdzakelijk over het terug dringen van bacterie druk als ook sommige veel voorkomende (karper) virus.
Ik heb de dosis van 2 gram per 1000 liter die in de beschrijving aan het water toegevoegd. Wat mij direct opviel was dat de ORP waarde van mijn vijver vrijwel direct gigantisch omhoog schoot. Aangezien ik gebruik maak van ozon zat mijn ORP waarde als zo rond de 320 MV.  Na toevoeging van Virkon S was deze ruim 100 Mv gestegen. Later na heb ik nog een aantal testjes gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het minsten zo'n snel effect op de ORP waarde laat zien als dat je ook wel ziet bij KP. Ik heb eerder eens een discussie op dit forum voorbij zien komen over KP waar geopperd werd dat dit middel door sommige ook wel preventief gebruikt werd in plaats van alleen behandeling bij bepaalde parasieten. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig of dat er leden op dit forum zijn die gebruik maken van Virkon S, en zo ja, preventief gebruik of alleen bij "problemen". algemene vraag: wat vinden we van dit middel?

Bas42

Heb het gelukkig zelf niet nodig gehad maar kom regelmatig bij vijvers waarbij ik virkon opneem in het behandelplan. Meestal om de bacteriedruk te verlagen. Of een onderhoudsdosering van 2 gram per m3 voldoende is om kruisbesmetting te voorkomen betwijfel ik maar het zal wellicht helpen bij lichte gevallen. Dat het zo sterk de ORP verhoogd heb ik me niet eerder gerealiseerd. Denk overigens dat een een tijdelijk effect zal zijn. Dus ben benieuwd hoe de ORP zich ontwikkeld na toediening in tijd ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Sjoeaat

Quote from: Bas42 on June 14, 2020, 12:03:01 PM
Heb het gelukkig zelf niet nodig gehad maar kom regelmatig bij vijvers waarbij ik virkon opneem in het behandelplan. Meestal om de bacteriedruk te verlagen. Of een onderhoudsdosering van 2 gram per m3 voldoende is om kruisbesmetting te voorkomen betwijfel ik maar het zal wellicht helpen bij lichte gevallen. Dat het zo sterk de ORP verhoogd heb ik me niet eerder gerealiseerd. Denk overigens dat een een tijdelijk effect zal zijn. Dus ben benieuwd hoe de ORP zich ontwikkeld na toediening in tijd ....

Hoi Bas,

Ik heb helaas geen duidelijke log van hoe de ORP waarde zich ontwikkelde na een bepaalde tijd. Het zou inderdaad interessant zijn om dit verder te testen!
Ik ben persoonlijk wel erg nieuwsgierig waar deze stijging nu precies door veroorzaakt wordt. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de bacterie druk een dusdanig grote invloed heeft op de ORP waarde van het water. Echter zou dit dan ook betekenen dat het middel vrijwel direct zijn werk doet?  Of misschien heeft het middel ook een sterk oxiderend vermogen op algemene vervuiling in het water?

Bas42

Ik ga ervan uit dat het middel direct de veroorzaker is van de ORP-stijging en niet een sterke verlaging van de bacteriedruk. Van virkon en bv Halamid is bekend dat ze snel werken maar een kortstondige werking hebben. Vandaar dat ik dus benieuwd ben naar hoe lang de ORP verhoogd blijft c.q. Hoe snel deze weer terugloopt.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

De duur van de verhoging is denk ik vooral afhankelijk van de vervuiling van het water?

Dennis

Ik heb het 1 keer toegepast,was na ingebruikname van de nieuwe vijver,de vissen schuurden en sprongen af en toe,waterwaardes waren goed en geen parasieten kunnen vinden,heb er toen iemand van de kva bij gehad,en die kon ook niets vinden,het enige wat ik nog kon doen was een bacteriedruk meting,maar hij verwachte daar ook geen afwijkingen in, aangezien het een nieuwe vijver met genoeg doorstroming en filtratie is.toch maar gedaan en bleek toch veel te hoog.virkon toegepast,en de bacteriedruk was gelijk een stuk minder hoog.Ik heb toen gelijk maar een bacteriestove aangeschaft en meet nu 2 keer per jaar de bacterie druk,maar die blijft nu mooi laag.Ik denk dat de bacteriedruk zo hoog was,omdat er tijdens de bouw er regenwater in de leidingen en de vijver heeft gestaan met warm weer,en heb dat toen aangevuld met leidingwater.Had beter eerst er alles uit kunnen pompen en dan pas volledig vullen.Aangezien nu de bacterie druk constant laag blijft,is het toevoegen van virkon overbodig en heb je dat met een goed lopend systeem dat in mijn  ogen niet nodig.

Perry

Quote from: Sjoeaat on June 14, 2020, 11:39:31 AM
Hallo Koicavers,

Een tijdje geleden kreeg ik bij de aanschaf van een nieuwe koi de tip van mijn koi dealer om Virkon S te gebruiken voor het bij plaatsen van nieuwe koi in de vijver. Dit zou namelijk de kans dat eventuele ziektes door stress van het bijplaatsen verminderen.
Wanneer je over Virkon S leest gaat het hoofdzakelijk over het terug dringen van bacterie druk als ook sommige veel voorkomende (karper) virus.
Ik heb de dosis van 2 gram per 1000 liter die in de beschrijving aan het water toegevoegd. Wat mij direct opviel was dat de ORP waarde van mijn vijver vrijwel direct gigantisch omhoog schoot. Aangezien ik gebruik maak van ozon zat mijn ORP waarde als zo rond de 320 MV.  Na toevoeging van Virkon S was deze ruim 100 Mv gestegen. Later na heb ik nog een aantal testjes gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het minsten zo'n snel effect op de ORP waarde laat zien als dat je ook wel ziet bij KP. Ik heb eerder eens een discussie op dit forum voorbij zien komen over KP waar geopperd werd dat dit middel door sommige ook wel preventief gebruikt werd in plaats van alleen behandeling bij bepaalde parasieten. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig of dat er leden op dit forum zijn die gebruik maken van Virkon S, en zo ja, preventief gebruik of alleen bij "problemen". algemene vraag: wat vinden we van dit middel?

Met ozon is de bacteriedruk toch al laag dus zou naar mijn idee virkon niet nodig zijn
Of zie ik dat verkeerd heb geen ozon ervaring

Bram 3.0

Ik heb vorig seizoen kennis gemaakt met dit middel en mijn bacterie druk ermee verlaagd.kuur 2 gr./m3,3 weken achter elkaar.
Voor de winter weer 3 weken en dit voorjaar 3 weken toegevoegd.Alleen de bacterie druk laten meten en was O.K.
Nu ben ik nog in afwachting van mijn meet apparatuur en wil ik in een proefopstelling( een vat) orp metingen doen en hetzelfde met Halamid.
Mijn koidokter adviseer het gebruik van Virkon en het is onschadelijk voor de vissen, bij aanbevolen gebruik uiteraard.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Quote from: Perry on June 14, 2020, 22:49:24 PM
Quote from: Sjoeaat on June 14, 2020, 11:39:31 AM
Hallo Koicavers,

Een tijdje geleden kreeg ik bij de aanschaf van een nieuwe koi de tip van mijn koi dealer om Virkon S te gebruiken voor het bij plaatsen van nieuwe koi in de vijver. Dit zou namelijk de kans dat eventuele ziektes door stress van het bijplaatsen verminderen.
Wanneer je over Virkon S leest gaat het hoofdzakelijk over het terug dringen van bacterie druk als ook sommige veel voorkomende (karper) virus.
Ik heb de dosis van 2 gram per 1000 liter die in de beschrijving aan het water toegevoegd. Wat mij direct opviel was dat de ORP waarde van mijn vijver vrijwel direct gigantisch omhoog schoot. Aangezien ik gebruik maak van ozon zat mijn ORP waarde als zo rond de 320 MV.  Na toevoeging van Virkon S was deze ruim 100 Mv gestegen. Later na heb ik nog een aantal testjes gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat het minsten zo'n snel effect op de ORP waarde laat zien als dat je ook wel ziet bij KP. Ik heb eerder eens een discussie op dit forum voorbij zien komen over KP waar geopperd werd dat dit middel door sommige ook wel preventief gebruikt werd in plaats van alleen behandeling bij bepaalde parasieten. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig of dat er leden op dit forum zijn die gebruik maken van Virkon S, en zo ja, preventief gebruik of alleen bij "problemen". algemene vraag: wat vinden we van dit middel?

Met ozon is de bacteriedruk toch al laag dus zou naar mijn idee virkon niet nodig zijn
Of zie ik dat verkeerd heb geen ozon ervaring

Is ook mijn idee Perry...Bij een ORP waarde van 320 vijver je volgens mij al, om Theo zijn woorden maar te gebruiken, op Champions Leaque niveau.