ORP waarde van je vijverwater - De vuilwater indicator

Started by Theokoi1962, March 13, 2019, 11:24:45 AM

Previous topic - Next topic

Perry


Bas42

En minder lengte om de boel weer een beetje recht te trekken  ;) (waar blijven de waarschuwingen om on topic te blijven moderators ....).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Perry zocht niet alleen goed voor zijn koi maar ook voor zijn binnenvetter.  :P. Die komt niks tekort.

Bram 3.0

Hallo Pat,
Ik heb is rond gekeken op het net en kom orp meters tegen met gelijktijdig Ph,orp en Tempratuur meting(meerdere elektrode)
Mijn vraag: doen die ook gelijk het rekenwerk en komen met een getalswaarde die ik direct kan aflezen?
Ik heb al 2jaar een TDS meter,maar al dat gedoe met ijkvloeistof(als je het nodig hebt over de datum!) en rekenen en vergelijken met kraanwater,,ik heb er nog nooit wat aangehad ,te omslachtig .
Misschien kan je samen met Theo een instr.middag verzorgen?
Gr Bram 3.9
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Theokoi1962

Bram, doe nou is niet zo ongeduldig :P. Maandag zal ik opnieuw plaatsen. Sneak preview... Ik heb zelf een perfecte handheld van Hanna. Komt allemaal aan bod
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Croesmaster


Bram 3.0

Je weet Theo, als je geduld in een potje kan verkopen,word je snel rijk in de vissenwereld🤣
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Pat

Quote from: Bram 3.0 on March 16, 2019, 13:12:00 PM
Hallo Pat,
Ik heb is rond gekeken op het net en kom orp meters tegen met gelijktijdig Ph,orp en Tempratuur meting(meerdere elektrode)
Mijn vraag: doen die ook gelijk het rekenwerk en komen met een getalswaarde die ik direct kan aflezen?
Ik heb al 2jaar een TDS meter,maar al dat gedoe met ijkvloeistof(als je het nodig hebt over de datum!) en rekenen en vergelijken met kraanwater,,ik heb er nog nooit wat aangehad ,te omslachtig .
Misschien kan je samen met Theo een instr.middag verzorgen?
Gr Bram 3.9

Ik weet dat er veel soorten zijn wat betreft Ph-Orp controller.
Het rekenwerk zal je zelf moeten doen, dat is een kwestie een calculator bij pakken.
Tds is ook een goed meetinstrument en geeft ook een vervuiling aan enkel p een andere manier in ppm.
Wat betreft die instrumenten dag is een leuk iets maar wacht  af tot Theo zijn verhaal compleet heeft anders zie je dadelijk de bomen door het bos niet meer.


Grt,

Pat


Theokoi1962

Samenvatting van de eerste publikatie
ORP is een meting die snel is uit te voeren (met een ORP meter) die een pijlsnel beeld geeft van de staat van het vijverwater qua vervuiling (verhouding oxiderend vs. reducerend). ORP word gemeten in mV (millivolts).
Koicaver Pat kwam met de zinvolle aanvulling dat uiteindelijk ook de pH moet worden meegenomen om uiteindelijk te komen tot de staat van het vijverwater op de rH schaal (reductio hydrogenii).
De rH schaal loopt van 0 tot 42, waarbij 0 volledige reductie is en 42 volledige oxidatie. Als het resultaat van de rH formule zich tussen de 28 en 31/32 bevindt kunnen we spreken van een gezonde leefomgeving voor onze vissen.
Kijk en dan wordt het interessant.
Ik vermoed dat het merendeel van de vijverbezitters een pH waarde heeft die het resultaat is van:
-   Wat komt er uit je kraan (KH en pH)
-   Hoe vaak en hoe veel ververs je
-   Hoeveel vis per kuub, hoeveel voer per vis, hoeveel O2 in de vijver, CO2, temperatuur, filter, enz, enz, enz. - kortom de pH is het resultaat van de uitkomst van al het eerder genoemde. Zelf behoor ik tot de groep (de gekkies) die stuurt op pH met als doel deze zo stabiel mogelijk op 7.2 (tot 7.4) te krijgen en te houden. Je ziet dan dat een pH van 8.2 of een pH van 7.2 een enorm verschil geeft in de hoogte van de gewenste ORP waarde teneinde tot dezelfde rH waarde te komen (om precies te zijn is dat een waarde van 58 mV). Hier onder wat formules ter verduidelijking.
1.   Vijver pH 8.2 – ORP 200/ rH berekening: (200/29) + (2 X 8.2) + 6.76 = 30.05 – een prima resultaat
2.   Vijver pH 7.2 – ORP 200/ rH berekening: (200/29) + (2 X 7.2) + 6.76 = 28.05 – is wel OK, maar net aan.
Teneinde dezelfde rH te behalen in de vijver met een pH van 7.2, is de enige manier een hogere ORP waarde te realiseren, dus:
3.   Vijver pH 7.2 – ORP 258/ rH berekening: (258/29) + (2 X 7.2) + 6.76 = 30.05

Nu zou je de conclusie kunnen trekken dat je met je pH van 8.2 of hoger wel goed zit met je relatief lage ORP.
Je zou ook kunnen denken dat mensen die op een lage pH sturen het wel erg moeilijk hebben, want met 1 pH verschil moeten die maar liefst 58 mV goedmaken.
Echter...die conclusie is niet juist. Het is zelfs andersom...een lagere pH resulteert in een hogere ORP.
Dus, bij een lagere pH heb je al automatisch een hogere ORP waarde. (de stelling komt van Henrik Rasmus Andersen – Google hem maar eens).
Er is derhalve een relatie tussen pH en ORP (hierover in het volgende deel meer)

Teneinde  dit ORP verhaal verder begrijpelijk te houden, wil ik rH en pH in de komende publicaties buiten beschouwing laten. Zoals al eerder gezegd. In de winter van 2017/18 heb ik me ondergedompeld in vele publicaties over dit onderwerp. Wat ik hier op het forum toon is een samenvatting van al die stukken. Ik heb dus niets zelf verzonnen, of conclusies getrokken. 'Man's gotta know his limitations'. 
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Is er ook een tabel op te stellen hoe het zit met de rH waarden (of volstaat de tabel uit het andere artikel over de Orp-waarden)? Wanneer zit ik in "groen" gebied, wanneer is het "geel", "oranje" of "rood". Maw waneer is het goed en wanneer dreig ik in de gevarenzone te komen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

Bas, de rH waarde is uiterst bruikbaar en zoals Pat ook aangaf in een eerdere reactie het resultaat van een formule waarbij ORP en pH een rol spelen. Formule staat al een aantal malen benoemd in posts. Over het algemaan wordt gesteld dat de rH ongeveer tussen 28-32 zou moeten uitkomen, waarbij 32 echt superschoon is. Echter; je moet altijd de ORP waarde en de exacte pH waarde weten om dit te kunnen calculeren.  Voor ORP sec verwijs ik je naar de opsomming in de beschrijving in publicatie 2.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Quote from: Theokoi1962 on March 18, 2019, 20:40:47 PM
Bas, de rH waarde is uiterst bruikbaar en zoals Pat ook aangaf in een eerdere reactie het resultaat van een formule waarbij ORP en pH een rol spelen. Formule staat al een aantal malen benoemd in posts. Over het algemaan wordt gesteld dat de rH ongeveer tussen 28-32 zou moeten uitkomen, waarbij 32 echt superschoon is. Echter; je moet altijd de ORP waarde en de exacte pH waarde weten om dit te kunnen calculeren.  Voor ORP sec verwijs ik je naar de opsomming in de beschrijving in publicatie 2.
De ORP—waarden heb ik gezien maar vroeg me dus af welke bandbreedten gehanteerd kunnen worden tav de rH-waarden aangezien daar de pH ook in meegenomen is.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry

Voor diegene die zoiets aan willen schaffen
Wellicht kunnen we een groepsaankoop regelen
Regelde ik bij een autoforum waar ik bij zat ook wel eens en kan een leuke korting opleveren