verwarming met cv ketel.

Started by jeroen88, December 06, 2020, 10:14:39 AM

Previous topic - Next topic

Dennis

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het apparaat,wil in de toekomst ook zoiets aanschaffen,heb mij er verder nog niet in verdiept.

Thomas De Beuckelaer

Quote from: Madinees on January 31, 2021, 09:41:35 AM
Inderdaad, net als bij de gewone vijverpomp die regelbaar is. De aanschafprijs moet ook leuk blijven vind ik.
Beetje balans zoeken. Maak me toch nog de meeste zorgen met verschil tussen dag en nacht. En in de nacht op temperatuur houden zal meeste energie kosten.
Maar door niet extreem te verwarmen in maart-april moet het wel lukken denk ik.

Heb nu deze besteld: https://www.toppy.nl/product/14659/818/zwembad/zwembadverwarming/warmtepomp-zwembad/w-eau-full-inverter-7-6kw-zwembad-warmtepomp.html


Ik was precies naar dezelfde warmtepomp aan het kijken. Fully invertor met goede COP.
Mag ik vragen wat de inhoud van je vijver is?
Ben erg benieuwd welke circulatiepomp je hierbij hebt gekocht en waar je dit inpast in je vijver systeem? Dus waar je de aanvoer en retour aanbrengt van de warmtepomp aansluiting?

Madinees

Ja de prijs-kwaliteitsverhouding van deze pomp lijkt erg goed.

Mijn vijver is 21m3 en zit 70cm boven de grond met een steense muur (21cm breed). Verder niet geïsoleerd, in de winter (t/m maart) wel een kap erop van polycarbonaat.
Ik heb twee pompen die nu rechtstreeks uit de trommel-combi naar de vijver pompen. Dit voorjaar ga ik een trickle bij plaatsen door een van de twee pompen daar naar toe te leiden. De warmtewisselaar ga ik via een by-pass op die leiding zetten. Dat wil zeggen dat ik vanaf een van de twee Blue-Eco pompen met een 110 leiding richting trickel ga en net daarvoor met een T-stuk splits naar 63mm voor de trickel en 50mm naar de warmtewisselaar. Daarna komen ze weer samen in een retour 110mm naar de vijver. Dus ik heb er geen aparte pomp voor.

Madinees

Zie trouwens dat je uit Minderhout komt, ik kom van Zundert maar woon tegenwoordig in Made (helemaal aan de andere kant van Breda). Als het straks weer kan mag je best een keer komen kijken.

jeroen88

iedereen bedankt voor de info.
toch twijfel ik nog. 
zoveel aanbod  en wat als ik na 1 jaar schrik van de kosten. en hem niet meer aan durf te zetten 🤣   
ik houd het forum in de gaten wie weet komt  het er toch nog van.   dilema haha

Perry

Verwarmen kost altijd een pak geld helaas

Fredb

Als je door verwarmen minder gezondheid problemen bij de vissen hebt, bespaar je op die kosten. Ook kun je eenjarige koi beter laten ontwikkelen, waardoor je geen mooie jumbo hoeft te kopen. Bespaart ook kosten

dus eigenlijk is verwarmen op een slimme manier bijna gratis 8)

Bas42

Quote from: Fredb on February 01, 2021, 17:28:25 PM
Als je door verwarmen minder gezondheid problemen bij de vissen hebt, bespaar je op die kosten. Ook kun je eenjarige koi beter laten ontwikkelen, waardoor je geen mooie jumbo hoeft te kopen. Bespaart ook kosten

dus eigenlijk is verwarmen op een slimme manier bijna gratis 8)
Zo krijg je alles wat krom is recht. Die tosai groeit toch wel, alleen wat minder snel, kost ook minder voer .... En problemen ontstaan ook in warme vijvers. Het is niets voor niets dat de drukste periode voor de KVA en AK vanaf voorjaar tot najaar is en niet de winter .... Dus ik houd het voorlopig toch op de conclusie dat verwarmen over het algemeen geld kost in plaats dat het iets oplevert  ;) :-*
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Nah, niet mee eens 8) maar dat had je al gedacht.

je moet wel "slim" verwarmen. Als in het voorjaar de temperatuur van het water op een natuurlijke wijze boven de 10 komt, kun je deze in een week naar 15 brengen. De vissen bouwen dan weer weerstand op, en zitten niet zo lang in de kritieke 10 - 15  graden. Veel vijvers, vooral boven de rivieren, blijven van april tot juni hier in hangen.

Ook in de zomer hebben vijvers in deze regio, moeite om boven de 22 graden te komen. Laat staan dat dit een paar weken is. Dan is bijverwarmen zeker een extra voor de ontwikkeling van de vissen.

Op voer bezuinigen doe ik in de winter, door lekker op 6 graden te zitten :P

Floris

Quote from: jeroen88 on February 01, 2021, 15:07:43 PM
iedereen bedankt voor de info.
toch twijfel ik nog. 
zoveel aanbod  en wat als ik na 1 jaar schrik van de kosten. en hem niet meer aan durf te zetten 🤣   
ik houd het forum in de gaten wie weet komt  het er toch nog van.   dilema haha

Je zou er ook een meter tussen kunnen hangen, dan zie je wat het je per dag kost. Op die manier kan je ook spelen met de temperatuur als het je te gek wordt. Er zijn ook pompen die dit zelf ook aan geven in het menu volgens mij.

Zie filmpje om je een idee te geven van de meter en kosten.

Jan Bru

Ik heb een aparte cv ketel op mijn vijver van 25 kub staan. Om in het voorjaar snel naar 16 graden te gaan en dan eenmaal op temperatuur max. 1 graad verschil te hebben. Nu springt hij aan bij 10 en stopt bij 11. Kost wat maar de vissen gaan goed en zwemmen de hele dag lekker rond. Ik heb me verdiept in de heatpipes en die gaan er komen als ik een goede installateur kan vinden. ( wie weet er 1 in Zeeland ?)
https://www.koi-ontwikkeling.info/bibliotheek/verwarmen/files/tag-zonnewarmte.html dit artikel heeft me hiertoe geïnspireerd. Dit zou ik zeker lezen Jeroen, als je handig ben kun je zelf veel instaleren. Het is een eenmalige uitgave, daarna de kosten van de circulatiepomp. Er is een YouTube filmpje van de koiCave https://www.youtube.com/watch?v=QogGm0IdRQs van een koiCaver die een vlakke plaat collector heeft.

25 kub vijver met Profidrum Combi Bio 30, daarnaast extra trickle en extra 4 kamerfilter. Opgroeibak 2,5 kub.

Floris

Warmtepomp is binnen. Moet nog wat aansluit materiaal bestellen en dan binnenkort beginnen met de installatie.

Ik zal hier een nieuw topic voor aanmaken, waar ik ook het verbruik en de kosten wil gaan bijhouden.

Fredb


Leon77

Dat ziet er goed uit. Mooie zwarte kast. Valt minder op dan die lelijke dingen. Ik blijf het volgen. Je sluit alles zelf aan toch? Zijn er nog voorwaarden aan verbonden, waar en hoe je hem installeert?  Misschien is het al beschreven heb ik het gemist.

Perry

Ben ook wel benieuwd naar de aansluiting