News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pat

#46
Filtratie en overige techniek / Druppeltoren
March 14, 2019, 19:34:09 PM
Beste Koicave's

Momenteel ben ik 1 en ander aan het veranderen wat betreft filtratie van mijn vijver.
Zo ben ik bezig mijn zelfbouw Trickle filter die apart stond tegen de schuur te verplaatsen boven mijn meerkamerfilter.
De meerkamerfilter is 280x90x90 die verdeeld was in ontvangstkamer-2x zelfbouw vuilklopper(Sifi) 3e kamer 100 liter k1 en 4e kamer een collector buis van 250 met daarin een standaard airlift met luchtpomp air 8000 met een flow van 30 kuub.

De skimmer was aangesloten opmijn Trickle met 20000 aquaforte pomp die retour ging naar de kamer van de airlift.


Alles is veranderd n aangesloten maar nog niet afgewerktdat gebeurd pas zodra de druppeltoren klaar is.


De druppeltoren!!!


Wat verwacht ik hier van, wat zal de meerwaarde hier van zijn.

De bedoeling zal zijn dat het water gebruikt zal worden wat toegevoerd zal worden naar de tricklefilter en einde van de sproeibuis doorgevoerd gaat worden richting de druppeltoren.
De Toren(s) zal 1 meter zijn(liever groter) met een minimale diameter van 250( deze is gratis hier in de buurt bij de bouw).
onder de buis 5-6-7 cm bevestig ik een onderzetter van een bloempot met gaatjes van 5-6 mm die ik bevestig met kit maar kan ook met rvs beugel, maar kies voor goedkoopste manier.
Dan zaag ik onderaan 2-3 inkepingen van 1 cm.
Deze zal in een kuip-stapelbak of wat dan ook te komen staan, daar ik op 4-5-6-7 cm hoogte een doorvoer maak wat retour kan naar de vijver/filter.
Waarom?  De onderkant buis( de inkepingen) moet onderwater blijven staan zodat er via de onderkant geen zuurstof binnen kan komen.
De vulling:
De vulling zal K1 worden die ik gebruikte in mijn bwb de ik heb laten vervallen.
De 2e zal gevuld worden met bioballen.
Deze vulling zal ik zover mogelijk vullen tot ongeveer 2-3 cm onder de sproeibuis/druppelbuis.
Daarop leg ik wederom een onderzetten van een bloempot met gaatjes van 2.5 mm.
Bovenaan de buis zal aangevoerd worden met pvc buis 25 mm die ik dichtkit rondom zodat daar idem geen lucht in de toren kan komen en als afsluiting een einddop er bovenop.

De verwachtingen die ik er van heb.
Hoe minder flow hoe beter natuurlijk maar zal beginnen met 3-5 liter per minuut en hopelijk in verdere stadium naar 10 liter dus 1x per dag vijver inhoud rond.

In de beginfase(4-6 weken) zal ik nog weinig merken omdat de baccies volop van de toegevoerde zuurstof gebruik maken, maar op een gegeven moment zal de zuurstof opgebruikt raken.

Maar dan? Omdat er geen zuurstof meer is zullen de baccies aan het werk moeten en zal mijn verwachtingen zijn dat er zuurstof gehaald zal gaan worden uit nitraat No3 en zal er hopelijk uiteindelijk stikstof over blijven en zal vergaan zodra het in de openlucht terecht komt.
Zodra ik geen no3 kan meten zal ik de flow gaan verhogen wat vermoedelijk dan even tijd nodig heeft om weer gebruik te kunnen maken van de zuurstof uit no3.
Zodra het in werking is zal ik meer info en foto's publiceren.

Mvg,

Pat

Hieronder een tekening en vertaling van een Amerikaan waar ik goed contact mee heb.
De vertaling:

Stroomsnelheid
Druppeltorens mogen alleen een straaltje water er doorheen hebben. Dit is belangrijk omdat het inkomende water zuurstof bevat waardoor normale ammoniak- en nitrietwantsen in het gebied in het gekleurde mediabed kunnen leven en ze zullen alle beschikbare opgeloste zuurstof in het inkomende water gebruiken. Het verminderen van de inkomende stroom tot een straaltje beperkt hun activiteit alleen tot de bovenste paar centimeters van het bed. Het echte werk van het verwijderen van nitraat zal worden gedaan door de facultatieve bugs op het gebied van de media gekleurde mauve. Omdat alle beschikbare zuurstof door hun neven en nichten hierboven is gebruikt, zullen ze moeten overschakelen naar de facultatieve modus en hun zuurstoftoevoer uit het nitraat in het water moeten halen. Hoewel we ze wreed uithongeren in een straaltoren, zullen ze onze onvriendelijkheid terugbetalen door nitraat voor ons te verwijderen!









#47
Theo,

Die mogelijkheid is er altijd.
Ik heb niet veel verstand van kwaliteit Koi cq toppers - wedstrijd en de termen van Koi, maar wel van water en voer.
Ben een 1 kleurige Koi liefhebber die wel van een uitdaging houd om eruit te halen wat erin zit en liefst betaalbare tosai.

Grt,

Pat



#48
Beste Rob,

Het is in principe een rekensommetje van Orp en de Ph.
Daar komt een Rh uit, een Rh tussen 29-32 is goed en 32 is super. Alles erboven ga je naar meer oxidatie toe.
Ik heb gewoon een Orp en ph meter in 1 zo'n blauwe zoek ff op google" PH & ORP Meter Met Waarde Controller met Probes en HI/LO actie functieschakelaar ".
Wel regelmatig de probes schoonmaken vanwege valse meldingen. Ook vervang ik elk jaar de probes die zijn de duurte ook niet.

Grt,

Pat
#49


Dat is makkelijk te doen, hoe lager de ph hoe hoger de orp/mv waarde dan is.

Stel je Orp waarde is:
240 en ph 7 dan reken je uit 240:29+2x de ph waarde +6.76= een rh waarde van 29.03
200 en ph 8 dan reken je uit 200:29+ 2x de ph waarde +6.76= ...........................   29.65   water in principe betere omstandigheden is.


De mijne is 280 en ph 8.1    .................. 280:29 +2x ph + 6.76 kom ik uit op een rh waarde van 32.61


Dus enkel Orp waarde ben je er nog niet wat betreft kwaliteit van je water.

Ook heb ik vijverwater gemeten van 155 met ph- 7,6
kom je op een rekensom uit 155:29+ 15.2+6.76=  Rh waarde 27.3
Dan zal je zien dat de vissen slommer, minder wraatzuchtig zijn.





#50
Zo zie je dat iedereen een eigen mening en behandel plan hierover heeft.
Dat zal veel water verversen worden om die verkeerde bacteriën uit te roeien.

Bram ik hoop dat je vlug van dit probleem af bent.
Succes ermee  :y: .

Grt,

Pat
#51
Als ik een dag of 2 dagen niet voer heb ik een rh waarde van 32 Theo, dat is kwaliteit van water wat uitstekend is.
Voer ik veel probeer ik niet onder de 29 te komen, zodra dit gebeurd ga ik met de percentage van eiwitten van het voer omlaag.
Want wat ze niet nodig hebben gebruiken ze niet en dat komt niet tengoede van het water.
Ik gebruik een ozon aparaat uit China die te regelen is 10 gram p/uur en zal het zwaar te halen hebben met mijn voerregime in de zomerdag.
Zekers nu er 5 vissen 55-63 cm bij zijn gekomen van mijn vader die gestopt is met een binnenvijver, ben benieuwd of ik de kleur terug kan krijgen en wat lengte erbij kan pakken.
Ook hier zal ik in de toekomst wat over gaan plaatsen over de ontwikkeling v/d vissen.




#52
 :y: Theo,

Dat is het hem nou juist.
Zonder meter geen weten.

Grt,

Pat



#53
Iets vergeten erbij te typen,

Tijdens de behandeling zou je desnoods je bwb kunstmatig kunnen opstarten .
#54
Beste Bram,

Virkon ben ik zeker een voorstander van om 1x per 2 weken te gebruiken.
Enkel in deze situatie zal het weinig nut hebben en zal je een kuur moeten gebruiken ipv 1x per 2 weken.
Zoals je al schijft gaat de plantenfilter nooit meer aan dat is positief nieuws.
De bacteriën zal je grof moeten gaan aanpakken.
Ik gebruik altijd meet apparatuur om het water te testen zoals een orp meter.
Ik vermoed dat jou vijverwater zeer slecht is en dik onder een rh waarde van 28 ligt( rH = (mV/29) + (2 x pH) + 6.76).
Wat is je filtercapiciteit? hoeveel koi's en lengte daarvan en inhoud van de vijver?
Van daaruit kan ik je mogelijk meer info geven.
Wil je met virkon aan de slag, ben ik van mening dat je het goed moet doen en niet half.

Mensen zijn beetje achterdochtig over het gebruik daarvan, ik vind het topspul mits je meters hebt.
In deze situatie zal je aan de slag moet met 5 gram/kuub per dag(ik zelf durf te gaan tot 8 gram/kuub) dit 5 dagen achtereen volgend met verversen van 5-10 % per dag.
Wel voor gebruik je ammo en nitriet en nitraat meten want de filter zal een opflikker krijgen en helemaal opnieuw op moeten starten, maar zie hier ook een voordeel in om het materiaal eens goed onder handen te nemen en te cleanen voor een nieuwe start.

1 ding is zeker, je moet maatregelen nemen.

Mvg,

Pat

#55
Zoals ik al vertelde dat ik blij ben met Ozon.

De gemiddelde vijver mag echt blij zijn met een Orp waarde van 130-150 Mv.

De mensen denken dat de vissen het goed doen, dat kan en dat mag.
De vissen in die vijver doen hun rondjes en eten redelijk met her en der problemen(bacterieel).

Ik heb zelf discusvissen gekweekt op zeer grote schaal(1000 stuks p/maand) waarbij het water altijd op en top moet zijn en dat eis ik ook van de vijver.

Mijn waarde van de vijver is 280 Mv met grof voeren daalt die naar 260 Mv.
De koi's vliegen als gekken op zelfgemaakt voer en wortelbrood alsof ze nooit iets krijgen.

Ze voelen zich prettig- handtam dus helemaal in der element.

Groeien goed van tosai 12 cm 2017 tot nu 55-63 cm met nette huidkwaliteit.
Eerder had ik box Tosai van Marudo die uitgegroeid waren naar 45 cm maar in de ochtend allemaal dood lagen v/d chloor tabletten die erin gegooid waren.

Daar was ik ziek van.
Daarna Ozoneiwitafschuimer geplaatst zelfbouw en resultaat mocht er zijn.
Het verwijderd bijna alles, eiwitten-vet-koolhydraten-bacteriën- feremonen- kleurstoffen zodat het water nog beter is dan uit de kraan.

Zo ook heb ik op zachtwater(osmose) een jaar geprobeerd met een waarde van 350 Mv dus superschoon water wat me veel tijd en energie koste om het in de gaten te houden want de kh was 1.5 en gh was 2 vissen groeiden goed.


Ik heb niet veel verstand van de termen van de koi's etc, maar waterkwaliteit en voer heb ik de wijsheid wel.
Nu ben ik een nieuw project aan het opstarten om nitraat te verwijderen in een druppeltoren die luchtdicht is afgesloten zodat de baccies de zuurstof uit nitraat halen dus dit project zal ik in de toekomst plaatsen hier op de site.

Mvg,

Pat
#56
Theo,

Ik zal niet meer zonder willen/kunnen.

Grt,

Pat
#57
Hier met kap en verwarmt 18 graden.